Konferens Umeå
Tips om konferenslokaler
Med rätt SEO-arbete kan du ranka högre på Google
Hur kan det komma sig att vissa företag rankar högre på Google än andra? För många oinsatta så handlar förklaringen om att A) företagen i fråga betalat för sin höga placering och B) att det är slumpens skördar som styr placeringen. Inget av dessa alternativ stämmer. En hög placering och ranking på Google är nästan alltid frukten av ett hårt SEO-arbete.
Google rankar sidor utifrån relevans. Med hjälp av avancerade algoritmer så ser man över olika webbplatsers innehåll och ser till att detta stämmer överens med den sökning som gjorts. Som kund vill du exempelvis inte hamna på en sida som säljer tennisracket om du sökt på racket för padel. Det är givet, men lika givet är också att betydligt fler faktorer än så spelar roll i hur Google rankar sidor. Hur länge stannar en besökare, hur ser innehållet ut och är exempelvis texterna unika och inte kopierade från andra sidor.
Enkel förklaring av SEO-arbete
Därtill spelar även exempelvis länkar en stor roll i hur en sida rankas. Har man många länkar till sig så bygger man upp en starkare sida - men det handlar också om kvalitet och inte om kvantitet. En länk från en sida med många besökare kommer att visa Google att man är en intressant sida för besökare. En länk från en sida med noll besökare gör ingen större skillnad för en ranking.
Det är också exakt detta som sker i kulisserna och det är detta som SEO-arbete handlar om. Man anlitar exempelvis en SEO-byrå som sätter sig in i verksamheten, som hittar sökord som passar och som kan genererar trafik - gärna sådana med många sökningar och lite konkurrens - och man arbetar aktivt med att skapa en innehållsrik och dynamisk sida som hela tiden uppdateras.
Det handlar om ett heltidsjobb och det handlar således också om att man själv som företagare sällan har tiden som krävs för att ge sig själv chansen till en högre placering på Google. Vilket gör behovet av professionell hjälp med SEO-arbete till en absolut nödvändighet.
Varför ska jag välja att lägga pengar på SEO-arbete?
Det finns enorma fördelar med att skapa en synlighet på nätet och att välja SEO som en post i marknadsföringsbudgeten är sällan ett dåligt beslut. Tvärtom, det har visat sig att det är något som kan ge extremt mycket valuta för pengarna. Hur många dagliga sökningar sker på den produkt eller tjänst du säljer - och hur många kunder missar du genom att inte synas under de sökorden?
Google används idag till allt från att hitta nyheter, tjänster, produkter och för att ta reda på exempelvis vädret. Genom att inte synas där så tar man ett aktivt beslut i att missa kunder. Genom att anlita en SEO-byrå så tar man ett aktivt beslut i att fånga kunder - i rätt målgrupp - och där kunderna i fråga redan visat ett intresse för den tjänst man erbjuder. Ställ detta mot kostnaden för en annons i den lokala tidningen och hur många kunder en sådan idag genererar.
Andra inlägg
- Fruktkorg Stockholm - vanliga frågor
- Så här blir du en framgångsrik ledare genom ledarskapsutveckling
- Vilken typ av skyltar ser man lättast?
- Ni behöver definitivt en redovisningsbyrå i Stockholm
- Aktieägaravtal för säkrare ägande
- Lokalanpassning i Stockholm: Professionell hjälp för din verksamhet
- Cateringfirma – global verksamhet eller bunden till lokalområdet?
- Viktigt att tänka på när man väljer solcellsleverantör
- Söker du arbetstillstånd?
- Brandlarm räddar liv i Stockholm
Välkommen
Här finner du tips om vad du bör tänka på när du skall anordna en konferens, som till exempel plats och lokalens utformning.